POFTIŢI LA VITAMINA C!

Vitamina C și bioflavonoidele, în general, sunt o sursă importantă de antioxidanţi esenţiali pentru sănătatea ochilor și a întregului organism.
Alimentele bogate în vitamina C, cum ar fi legumele și citricele, sunt de asemenea bogate și în bioflavonoide, iar combinaţia dintre ele poate fi complementară atunci când sunt ingerate împreună.
Vitamina C sau acidul ascorbic este o vitamină hidrosolubilă cu puternic efect antioxidant, rolurile sale în organism fiind nenumărate - de la formarea și menţinerea ţesuturilor conjunctive, la sinteza de colagen ce se găsește în componenţa corneei.
Un aport suficient de vitamina C este important pentru a proteja celulele cristalinului de oxidare dar și pe cele ale retinei. De asemenea, ajută la vindecarea și regenerarea leziunilor corneei.
Vitamina C ajută la regenerarea ţesuturilor, a pielii și a ţesutului vaselor de sânge inclusiv al capilarelor ce irigă retina, și menţine sănătatea sistemului osos.

Acţiunea sa antioxidantă protejează proteinele, lipidele și acizii nucleici de stresul oxidativ și are rol de cofactor în multiple reacţii enzimatice.
Cu timpul, efectele radicalilor liberi accelerează procesul de îmbătrânire și contribuie la dezvoltarea unor afecţiuni precum cataracta, de aceea efectul antioxidant al vitaminei C reduce stresul oxidativ și implicit la deteriorarea celulelor cristalinului și dezvoltarea cataractei.
Tot datorită efectului său antioxidant și antiviral, vitamina C acţionează ca un antiinflamator natural, efect cu importanţa semnificativă pentru cei care suferă de sindromul de ochi uscat sau sunt purtători de lentile de contact, ea acţionând ca un antihistaminic.
Simptomele apărute în aceste cazuri sunt rezultatul inflamaţiei conjunctivei și a vaselor de sânge din structura scleroticii, fricţiunea rezultată prin actul clipitului agravând simptimele, în special dacă există și sindromul de ochi uscat.
Vitamina C contribuie și la reducerea riscului dezvoltării degenerescenţei maculare, în special prin asocierea și cu alte vitamine precum vitamina E, beta-carotenul, dar și zincul, aceste elemente fiind esenţiale pentru prevenţia dar și încetinirea degenerescenţei maculare odată instalată.
Vitamina C mai are rol și în absorbţia fierului, de aceea asocierile alimentare dintre acestea sunt importante pentru un aport suficient de fier.
Nici prea puţin...
Simptomele deficitului de vitamina C își pot face apariţia după câteva luni de aport insuficient, și acestea includ sângerări și inflamaţii ale gingiilor și în interiorul articulaţiilor, pierderea spontană a dinţilor, anemie și predispoziţie pentru infecţii dar și vindecarea și recuperarea lentă a rănilor.
Deficitul de vitamina C, în situaţii grave, poate duce la scorbut, o afecţiune a căror manifestări se răsfrâng și asupra ochilor.
Acestea includ anormalităţi ale vaselor de sânge din componenţa conjunctivei, hemoragii ale conjuntivei, orbitei sau retinei și sindromul de ochi uscat. Scorbutul reprezintă în zilele noastre un risc minor, având în vedere ușurinţa cu care ne putem procura alimente bogate în vitamina C, el fiind mai degrabă un pericol pentru persoanele cu alcoolism sau cu malnutriţie severă.
Nici prea mult...
Supradoza de vitamina C poate avea și ea consecinţe negative asupra organismului. Consumul unor cantităţi prea mari de vitamina C poate duce la tulburări gastrointestinale, diaree și pierdere de vitamine și minerale cum ar fi cupru sau fier.
Cu toate că există studii care arată ca vitamina C in doze extrem de mari nu reprezintă niciun risc, conform altora riscurile implicate de acest exces aduc tulburări de vedere și litiază renală.
De asemenea excesul de vitamina C poate afecta macula și poate duce la dezlipire de retină și eventual la pierderea vederii.

În mod obișnuit, vitamina C adusă prin aport alimentar nu poate ajunge la un dozaj îngrijorător. Dar există afecţiuni în care vitamina C este prescrisă în doze mari, de aceea pentru suplimentarea pe alte căi cu vitamina C este indicat să urmăm indicaţiile medicului.
Alegerea unor surse naturale de vitamina C, nu numai că ne întâmpină cu o diversitate de gusturi și forme, dar ne aduc și alţi nutrienţi cum ar fi bioflavonoidele, vitamine și minerale.
Citrice
Kiwi
Ardei gras
Pătrunjel
Papaya
Broccoli
Căpșuni
Zmeură
Conopidă
Usturoi
● Atunci când alegem surse naturale de vitamina C, este important să le preparăm cât mai puţin cu putinţă, în special termic. Vitamina C este distrusă de temperaturi ridicate dar și de expunerea la lumină.
● Atunci când nu putem găsi alimente proaspete, este de preferat să alegem varianta congelată decât cea în conserve întrucât procesul de conservare distruge o mare parte din nutrienţi.

● Atunci când cumpărăm suc de portocale preambalat, este de preferat ca ambalajul acestuia sa fie opac pentru a-l feri de lumină.